icon-menu-close

Prata med en säljare

Du kan kontakta oss via telefon eller på e-post för hjälp med din produkt eller fråga.

Robotics tar över. Äntligen!

Stefan Tiborson
Stefan Tiborson
Centerchef, Norrköping
Robotics tar över. Äntligen!

”Det rullar på bra”, säger Malin Hedestad som är ansvarig för Logistik & Ordermottagning hos Avantia i Norrköping.

Företaget är en av Sveriges ledande leverantör av reservdelar till bilar och anläggningsmaskiner och har över 10 000 produkter i lager. Att fokus är på kvalitet och tillgänglighet kan alla kunder vittna om.

“Våra kunder har vant sig vid snabba leveranser”

säger Malin Hedestad

”Beställer du innan klockan fyra på eftermiddagen så skickas din beställning samma dag.” Att sätta ribban på den nivån ställer kvar på effektivitet och noggrannhet. För att säkerställa kvaliteten och öka effektiviteten började Avantia snegla på möjligheten att digitalisera och automatisera repetitiva och ensidiga moment i arbetsprocessen. 

Bakgrund

”Varje dag har vi mellan 150 och 200 ordrar att hantera, inte sällan ännu fler. Beställningarna kommer in via vår webbshop och mejl. Vi har en hög servicenivå och våra kunder förväntar sig snabba och effektiva leveranser. Det ställer krav på att vi är snabbfotade och väldigt ofta under arbetsdagen stämmer av orderläget, kollar mejlen och kollar webbshoppen. Eftersom vi är en liten slimmad organisation måste några av våra medarbetare hoppa mellan olika funktioner och arbetsuppgifter för att hantera beställningarna, kolla webbshoppen och säkerställa leveranserna. Det går, och det går bra. Men det tar också mycket tid. Och det är svårt för bara två av våra medarbetare att ständigt ha fullständig koll på alla beställningarna som kommer in till oss. Att hoppa mellan olika funktioner splittrar arbetsdagen, styckar upp dagen i mindre osammanhängande delar utan att ge någonting tillbaka i form av arbetstillfredsställelse eller större kundnytta. Det ville vi ändra på. Vi kände ett starkt behov av förnyelse och digitalisering. Genom teamet på Canon i Norrköping fick information om en lösning som kallas Robotics. Och den fastnade vi för.”

Lösning

“Det är en lösning som automatiserar olika funktioner och underlättar för företag som vill jobba smartare och utveckla sin verksamhet”

berättar Malin Hedestad

Robotics är en programvara som du programmerar efter behov. I vårt fall programmerade vi Robotics (vår digitala medarbetare) så att den automatiskt håller koll på kundernas beställningar och för in beställningarna i vårt ordersystem. Det är repetitiva och manuella arbetsuppgifter nu kan utföras av vår digitala robot. Det frigör tidsresurser och energi för personalen som istället kan ägna sig åt mer kreativa uppgifter.  Insatser som adderar värde till vår verksamhet samtidigt som medarbetarna blir stimulerade. Vår lösning flyttar data mellan två olika system – webbshoppen och ordersystemet. Det som tidigare krävde manuell bevakning sköts nu automatiskt av vår roboticslösning. Den läser av mailbeställningarna, kollar beställningarna i webbshoppen och för över datan till ordersystemet. Det lösningen inte gör är att packa varorna för leverans. Det gör vi själva,” säger Malin Hedestad.

Resultat

”Det är en enorm skillnad jämfört med hur det var tidigare både för den enskilde medarbetaren och för vårt företag. Medarbetaren slipper hacka upp sin dag, slipper olika störningsmoment som inte går att planera bort, han eller hon kan sätta av tid utan att bli störd. Tidsbesparingen och effektivitetsökningen som den här lösningen ger oss är så mycket större än det som kan mätas i kronor och ören. Den enskilde medarbetaren befrias från monotona och repetitiva arbetsmoment. Istället frigörs tid för mer kreativa och affärsutvecklande arbetsuppgifter.

För företagets del kan vi höja vår servicenivå ytterligare och säkerställa att kvaliteten på våra leveranser alltid är bästa möjliga. Den här molnbaserade roboticslösningen är aldrig sjuk, jobbar helg som vardag, dagar som nätter, kan jobba dygnet runt och behöver aldrig semester. Och det är klart att den effektivisering av vår verksamhet frigör tid som ger oss stora möjligheter att bli ännu duktigare på det vi gör. Det finns alltid detaljer som kan bli ännu vassare.

Samarbetet

”Gediget förarbete, och framsynt agerande hela tiden. Så skulle jag beskriva samarbetet med teamet från Canon”, säger Malin Hedestad. ”I en mening skulle jag sammanfatta vårt gemensamma arbete som jättebra. Canon har styrt upp arbetet med drivna projektledare och arbetat mycket strukturerat och proaktivt. Regelbundet har teamet från Canon kallat till gemensamma veckomöten. Det är alltid värdefullt, och kanske särskilt viktigt i ett projekt som vårt där pusselbitarna som skall sammanfogas till en automatiserad helhet är både många och detaljrika. Det arbetet kan man inte skynda fram. För rätt kvalitet måste det få ta sin tid. För oss, från förstudie till implementering av lösningen, tog det cirka tre månader. Och samarbetet fungerar klanderfritt nu, och har gjort så hela tiden.”

Framtiden

”Vi är helt nöjda med den lösning vi nu har. Vi har tänkt igenom väldigt noga vad det är vi behöver och det behovet har vi täckt nu. Samtidigt har vi så klart funderat över att ta vara på möjligheten att utveckla lösningen ytterligare. Mjukvaran som är grunden för Roboticslösningen kan programmeras så att den kan utföra flera olika uppgifter. Och det kan så klart vara intressant för oss i framtiden. Då gäller det att först noggrant definiera de monotona och repetitiva uppgifter som lösningen då skulle omfatta. Det får i så fall bli någonting vi får fundera på under höstsäsongen. då det lite lugnare i vår bransch. Eftersom vi är specialister på AC är det högsäsong resten av året”, berättar Malin Hedestad.

Om Avantia

Avantia är en ledande leverantör av reservdelar för bilar och anläggningsmaskiner. Företagets breda utbud av produkter och fokus på kvalitet och tillgänglighet gör Avantia till ett självklart val för de som söker efter reservdelar. ”Vi kan nästan garantera att vi har reservdelar till AC:n på din bil, och även till lite mer udda entusiastbilar och sportbilar. Helt säkert är att vi levererar inom 24 timmar”, säger Malin Hedestad. Företaget grundades 1991, och säljer reservdelar, framför allt till AC, men även till värmare. 

“Vi levererar främst till kunder över hela Sverige, men även till andra länder i Europa”

berättar Malin Hedestad

Fördelar för Avantia med lösningen från Canon

  • icon-check-circle Tidsbesparing
  • icon-check-circle Ökad effektivitet
  • icon-check-circle Nöjdare medarbetare
  • icon-check-circle Stor affärsnytta
  • icon-check-circle Frigör tidsresurser 

Vill du veta mer och diskutera lösningar för dina utmaningar? Välkommen att kontakta ditt lokala Canon Business Center.