Sökresultat

Inga träffar matchade ditt sökord

Ett okänt fel inträffade, försök igen

Möter kraven på enkelhet, effektivitet och tryckkvalitet.

Iskall reklam ger nya heta affärsmöjligheter.

”Att trycka reklam och sen trycka ned den under isen var förstås inget vi hade planerat från första början. Men det är en intressant reklamkanal där budskapen är lätta att lägga märke till och det är också en reklamplats som vi tänker fortsätta att utveckla”, berättar Fredrik Berglund, ekonomichef på Åkerlund VA och Planerings AB i Sundsvall.

 

Bakgrund.
”Vi gör allt inom bygg- och anläggning, gräver mycket och lägger på så sätt grunden för vatten, avlopp och fiber. Bland våra kunder återfinns kommuner, fastighetsbolag och bostadsrättsföreningar. Vi har även privatkunder vilka anlitar oss som totalentreprenör. 
Då vi startade 1978 var Åkerlund VA & Planerings AB en ren maskintjänstfirma. Därefter har vi utvecklats till att vara en komplett firma i bygg- och anläggningsbranschen”, säger Fredrik Berglund.

Utmaning.
”Mångfalden av kunder gör vårt jobb extra roligt och ofta ställs vi inför nya och stimulerande utmaningar. Ett exempel på det är isreklamen på en utomhusrink här i Sundsvall. Först fick vi förfrågan om vi ville bygga upp rinken, sen om vi kunde ansvara för rinkens drift och underhåll. Sagt och gjort. Därefter fick vi även frågan om vi kunde få reklamen i isen på plats. Utmaningen var att isen redan var frusen då vi fick frågan”, berättar Fredrik. 

Lösning.
”När vi smällt frågan såg vi att lösningen var enkel om än inte helt okomplicerad att lösa. Vi fick helt enkelt smälta ur delar av den befintliga isen för att på så vis göra plats för reklamen som skulle frysas in. Det gick över förväntan bra. Den här säsongen kommer resultatet att bli ännu bättre då vi kommer att frysa in reklamen redan från säsongstarten. Sen kommer budskapet att hålla så länge isen är på plats. Vattenbeständigt papper och storformatsskrivaren från Canon borgar för att utskriftskvaliteten blir bästa möjliga och att budskapet syns tydligt och når målgruppen även om det är helt under isen”, förklarar Fredrik Berglund.

Dialog.
”Vi har många bollar i luften och engagerade kunder som vi löpande står i kontakt med. För oss är dialog ett bra sätt att stärka kundrelationerna och samtidigt få värdefull input om vad kunderna uppskattar idag och önskar se mer av i framtiden. Och vi tror att fryst reklam har framtiden för sig förutsatt att den är producerad på ett sätt som tilltalar respektive målgrupp”, säger Fredrik Berglund.

Särskiljande kommunikation.
”Våra kunder verkar inom flera branscher och olika geografiska områden. För oss som företag är det viktigt att vara där våra kunder är, möta behoven där behoven finns och kommunicera på mottagarens villkor. Vi lever i en värld där information inte är en bristvara utan tvärtom. Någonting som ständigt flödar och nästan dränker oss. I tv, radio, sociala media och på internet. I en sådan miljö är utmaningen att utveckla särskiljande kommunikation. Kommunikation som skiljer agnarna från vetet, som är relevant och intressant och får förutsättningar att både uppmärksammas och uppskattas. En intressant kanal som vi upptäckt och tänker fortsätta att utveckla är rinkreklam under isen”, berättar Fredrik Berglund.

Resultat.
”Nu kan vi enklare och effektivare anpassa budskap till respektive målgrupp och vi kan göra det kostnadseffektivt och med rätt kvalitet. Med storformatsskrivaren IPF TX- 3000, vattenresistent papper 2347C och pigmenterat bläck är vi rustade för alla väder. Det är inga problem att frysa ned budskapen under isen. Budskapen kan leva där och trivas så länge uppdragsgivarna önskar, eller så länge rinken har öppet för säsongen. Det är en publik kanal som attraherar olika målgrupper vid olika tillfällen. 

”Vi är nyfikna och letar ständigt efter nya affärsmöjligheter. Den här lösningen med storformatsskrivaren IPF TX-3000 ger oss möjligheter att anpassa och skapa budskap utifrån varje målgrupps specifika behov och önskemål. Eftersom vi kan sköta allt själva får vi bättre kontroll över hela värdekedjan från idé till tryck och leverans. På så sätt säkerställer vi att kvaliteten blir som vi vill och våra kunder förväntar sig. Samtidigt är det förstås spännande och stimulerande att kunna erbjuda våra kunder en nya och intressant reklamplats under isen. Kall men rykande het, skulle man kanske kunna säga. Hur vi kan lyckas? Vi använder oss av papper och pigmenterat bläck som klarar av extrema förhållanden. Det möjliggör hållbara budskap såväl under isen som väderbeständiga reklamskyltar i det offentliga rummet ovan jord”, förklarar Fredrik Berglund.

”För oss är det viktigt med lösningar som ger oss möjligheter att agera snabbt, flexibelt och med hög kvalitet. För att kunna göra det behöver vi verktyg som så långt som möjligt gör oss oberoende av leverantörer utanför huset. Genom att jobba inhouse kan vi på bästa sätt ta vara på energin och kreativiteten som finns hos alla i vårt företag och samtidigt jobba nära våra kunder. Det är en bra grund för bra resultat”, säger Fredrik.

”Sammantaget har vi fått nya möjligheter att sprida reklambudskap på ett sätt som motsvarar våra krav på enkelhet, effektivitet och tryckkvalitet samtidigt som vi kan möta kundernas förväntningar på att reklambudskapet syns och får genomslagskraft. Och med den här lösningen har vi fått inte bara fått möjligheten att frysa reklam utan också fått nya och heta affärsmöjligheter”, sammanfattar Fredrik Berglund. 

Samarbetet.
”Samarbetet har varit friktionsfritt, kreativt och givande. Lyhördhet, affärsmässighet och förståelse för vår verksamhet har fungerat som smörjmedel i processen att hitta rätt lösning. Vad framtiden kommer att erbjuda är det ingen som vet, men för oss finns det bara goda anledningar att arbeta vidare tillsammans med Canon”, avslutar Fredrik Berglund.

 

Kundreferens

Åkerlund VA & Planerings AB

Grundat: 
1978
Bilder
Fördelar
  • Flexibiliteten
  • Tryckkvaliteten
  • Driftsäkerheten
  • Servicen
  • Vattensäkert papper 2347C

Ladda ner

Ladda ner denna referens som pdf

Klicka här