Sökresultat

Inga träffar matchade ditt sökord

Ett okänt fel inträffade, försök igen

Reproducerar ljus och svärta utomordentligt bra.

I huvudet på en konstnär. Och två storformatsskrivare.

”Jag har vuxit upp med konst och tecknat sedan barnsben, ja så länge jag kan minnas”, säger Eitil Thorén Due. ”Min konst hänger på väggarna överallt och ingenstans. Men mest i England, Australien, Tyskland och USA. Tjugo procent av mina kunder finns i Sverige.” Med över 30 000 följare på Instagram lär de snart bli fler.

Bakgrunden.
Äpplet faller inte långt från trädet. Mamma är skulptris, pappa målar och även storebror är konstnär. ”Konst har varit mitt liv hela livet, en självklar del i allt jag varit med om och gjort och allt jag gör idag”. Det berättar konstnären Eitil Thorén Due, mer känd som Peytil. ”Peytil var mitt smeknamn som barn. Idag är det en kanal för mina idéer och en plattform för ny bildkonst.”

Från mode till konst.
Det började i modevärlden. Eitil och hans storebror utvecklade ett varumärke som snabbt blev framgångsrikt. Med framgången blev det också mer kravfyllt. Efter många år som kläddesigner ville Eitil skapa en ny kanal för sina idéer, en där han själv kunde bestämma exakt hur det skulle se ut.

”Det är stor skillnad mellan modevärlden och konstvärlden. När man kommer till en viss nivå blir man fångad av de senaste kollektionens framgång.  Och det som en gång var fritt skapande har istället blivit en kommersiell tvångströja. Man är inte längre fri utan måste följa ett givet mönster. Så kanske det inte blir för alla men så blev det för mig. Jag kände mig fängslad. Nu är jag helt fri och kan följa mina egna tankar och utveckla mina egna idéer på mina egna villkor,” berättar Eitil.

”Allt har betydelse för upplevelsen av det jag skapar, och det handlar inte uteslutande om konsten. Förpackningen och bemötandet är också oerhört viktig. Idag har jag kunder i hela världen och det ska vara en upplevelse utöver det vanliga att ta emot en försändelse från Peytil. Därför lägger jag ner väldigt mycket tid på att förpacka min tavla på ett attraktivt sätt. Det är en lyx jag kan unna mig som soloföretagare, det skulle aldrig fungera om jag var omringad av räknenissar. Då skulle jag tvingas välja bort det jag uppskattar och välja något jag inte skulle vilja ha själv. Nu kan jag göra som jag vill i alla avseenden och det är fantastiskt givande.”

Ateljén ligger på Sigtunagatan i Stockholm. Längst ner och längst in en anspråkslös källarlokal.  Här är det ostört men nära till kreativa kollegor som verkar inom reklam, pr, kommunikation och gränstrakterna däremellan. Det är högt i tak. Inga fönster. ”Man vet aldrig vilken tid på dygnet det är. Här är det alltid samma artificiella ljus som skiner.” Lokalen delar Peytil med flera andra kreatörer i olika branscher. Längst in, längst bort från entrén som påminner om ingången till ett underjordiskt garage. Inga fönster, inget dagsljus, inget som stör. Det är en arbetsplats, ett centrum för skapande. ” Här finner jag ro och kan avspänt pendla mellan kreativt arbete och administrativt.”

Det bästa av allt.
”Jag tar vara på möjligheterna att göra det bästa möjliga av allt. Det kan man unna sig när man jobbar i det mindre formatet som jag gör nu. I en stor organisation är det alltid någon annan man måste stämma av med och kanske anpassa sig till. Jakten på konsensus går inte sällan ut över kvalitén både på grundidén och det färdiga resultatet. Och det racet vill inte jag vara en del av. Jag vill alltid leverera kvalitet på mina villkor, inte på någon annans.”

Skaparkraft och utskriftskraft.
”Jag har olika personas. För att skapa måste man in i en bubbla, försätta sig i ett tillstånd där ramarna är plats, energin riktad och målet tydligt definierat. Att sätta gränser för energin är viktigt, att rama in den och rikta den. Annars försvinner energin i tomma intet och då blir det heller ingenting. Men det räcker inte bara med den skaparkraft jag får i min bubbla. Jag behöver också utskriftskraft, print power, och den får jag av skrivarna från Canon.”

Samarbetet.
”Min erfarenhet av Canon är begränsad till en person och ett par år. Men som jag ser det känner inte samarbetet av några begränsningar utan är väldigt bra. Min kontakt på Canon kan teknik, är road av konst och förstår sig på den digitala utvecklingen. Vi har en givande dialog som ger mig ökad förståelse för hur jag kan använda digitala verktyg som är bäst för mig och mina konstverk. Jag vill göra min konst rättvisa och storformatsskrivarna är en förutsättning för det jag gör. De tar vara på mina idéer på bästa sätt, trycker på rätt akvarellpapper och reproducerar ljus och svärta utomordentligt bra. Jag gläds över utskriftskvaliteten och signerar mina verk med stolthet” förklarar Eitil Thorén Due.

Framtiden.
”Jag har levt med konsten sen barnsben och konsten har varit mitt syre så länge jag kan minnas. Intuitivt har jag utvecklat förmågan att uttrycka mig genom teckningar och målningar. Jag vet hur Peytil målar men jag har inga formella kunskaper, ingen konstnärsutbildning. Så i den nära framtiden vill jag ta tag i den teoretiska biten och studera konst. Dels för att det vore stimulerande. Dels för att utveckla den praktiska biten jag redan behärskar”, säger Eitil.

Total kontroll.
”En fördel med att jobba som jag gör är att man kan ta ut svängarna på ett helt annat sätt. Man har större frihet, och kan ägna minsta detalj största omsorg utan att tänka på den tid som krävs. Man gör det för att man vill och för att man kan. I en stor organisation kanske man vill men kan inte. Där finns alltid någon som räknar på avkastningen, täckningsbidraget, vinsten. Den stora vinsten för mig är att jag kan göra som jag vill. Och jag vill ha total kontroll på allt från idéutveckling och genomförande till utskrifterna, paketeringen och leveransen av mina tavlor.

Ateljéns hjärta.
”I mitt jobb som konstnär är jag noggrann i allt och utan mina två storformatsskrivare skulle jag inte kunna göra det jag gör. Det är viktigt med rätt verktyg. För mig som förenar det traditionella måleriet med digital produktion är mina två storformatsskrivare kritiska. Det är tryggt med ett globalt varumärke som Canon i ateljéns hjärta. Jag kan lita på att kvaliteten är rätt, att kulörer och gråskala skrivs ut med rätt nyanser. För att jag ska godkänna utskrifterna måste de vara av högsta kvalitet och göra min konst rättvisa. Metoden jag använder brukar kallas Giclée. Skrivarens egenskaper och färgpigment, tillsammans med papperskvalitet avgör om trycket kan anses vara godkänt för signering enligt Giclée fine art principen. Precis som vid traditionella grafiska tekniker som litografi och serigrafi, är det till slut konstnären som avgör om trycket skall godkännas. Och jag godkänner och signerar mina verk med stolthet och glädje. I min värld är det inte så stor skillnad på original och print”, berättar Eitil Thorén Due.

Kundreferens

Peytil AB

Grundat: 
2016
Bilder
Fördelar
  • Perfekt för konst- och fotoutskrifter
  • Hög utskriftskvalitet
  • Driftsäkra och pålitliga 
  • Inbyggd Wi-fi för snabb installation och enkel anslutning till trådlösa nätverk
  • Användarvänligheten 

Ladda ner

Ladda ner denna referens som pdf

Klicka här