Sökresultat

Inga träffar matchade ditt sökord

Ett okänt fel inträffade, försök igen

En lösning som fungerar sömlöst över nationsgränserna

Fruktansvärt tråkigt att prata print. Men roligt att jobba med.

”Print lever, men som vi vet, tar digitalt över mer och mer. Vi befinner oss mitt i den spännande förändringsprocessen. En del av mitt jobb är att underlätta förflyttningen till den digitala verkligheten och driva ett mer mobilt arbetssätt”, berättar Kristofer Öhman IT Chef på Aller Media och Head of IT i Norden.

”Jag tycker om att ha roligt och att det är fruktansvärt tråkigt att prata om print och papper, kopiering i svart och vitt och fyrfärg och kostnad per A4 ochA3. Samtidigt är det naturligtvis viktigt att vi hanterar printproblematiken och gör det på ett sätt som bidrar till hela vår verksamhet och alla som arbetar inom vår organisation. Totalt är vi ungefär 2300 personer som arbetar inom Aller Media, utspridda på olika kontor i hela norden.

I det perspektivet är det kritiskt med en lösning som fungerar sömlöst över nationsgränserna och fungerar på samma sätt oavsett var mitt arbete ska utföras. Lösningen ska bara funka och den ska vara enkel att använda. Om det inte är enkelt är det ingen som kommer att använda lösningen”, säger Kristofer.

Gynnsamt ur flera perspektiv.
”Den lösning som var i bruk när jag tillträdde min tjänst motsvarade inte mina krav på funktionalitet och kvalitet så för mig var det ett enkelt beslut att välja Canon och anamma en lösning som fullt ut stöder alla typer av klienter. ”Lösningen ska stödja ett sätt att arbeta som är gynnsamt ur användarperspektiv, miljöperspektiv, ekonomiskt perspektiv och administrativt perspektiv. I praktiken innebär det att lösningen ska vara enkel att använda, att den ersätter slit och släng kulturen med ett långsiktigt hållbart förhållningssätt, att den minskar förbrukningen av papper och bidrar till att skapa förutsättningar för effektivare rutiner.”

Förankrar visionen i vardagen.
”Kan vi med hjälp av smartare rutiner och bättre lösningar minska pappersförbrukningen, öka effektiviteten och samtidigt rädda skogen för framtiden är det viktigt för mig att förankra den visionen  i vardagen och göra den till en del av det dagliga arbetet. Med lösningen vi har idag är det både smidigare att skriva ut och enklare att spara papper, till exempel genom att välja dubbelsidig utskrift istället för enkelsidig. Det kanske inte låter så storslaget men vi är fler 2300 personer som arbetar på Aller Media och när alla gör på samma sätt får även små förändringar stora effekter. Det är bra för miljön och det är bra för ekonomin.

Med den här lösningen är det dessutom bara att logga in och arbeta som du brukar oavsett vilket av våra kontor i norden du råkar vara på för tillfället. Enkla rutiner gör arbetet roligare och effektivare. Det är min erfarenhet”, säger Kristofer Öhman.

Regelbundna avstämningar.
”En gång i kvartalet stämmer vi av med Canon och säkerställer att vi möter målen vi definierade i början av arbetet. Har förbrukningen av papper minskat? Har dubbelsidiga utskrifter ökat? Har vi minskat belastningen på miljön? Dessa regelbundna avstämningar är viktiga inte enbart av rationella skäl och ekonomiska skäl utan även för att vi då kan föra ett spontant resonemang om möjligheterna att ytterligare utveckla och förfina den aktuella MPS-lösningen och se hur den kan bidra till att skapa ännu bättre förutsättningar för vår verksamhet”, berättar Kristofer.

Partnerskap.
”Jag har en bra dialog med Maria Holgersson på Canon och vårt samarbete präglas av öppenhet, ömsesidighet och respekt. Maria har stor förståelse för våra behov och är lyhörd för våra önskemål. För mig handlar det inte om att köpa en produkt utan att tillsammans utveckla lösningar som kontinuerligt bidrar till att förbättra vår affär genom att skapa förutsättningar som gör det enklare, effektivare och roligare för oss på Aller Media att gå till jobbet fem dagar i veckan. För mig är det ständig förbättring som gäller och tittar jag framåt ser jag att partnerskapet med Canon går vidare och utvecklas ytterligare. Dessutom är det väldigt smidigt med en kontaktperson som ger snabb återkoppling, bidrar med nya perspektiv och tar ett helhetsansvar”, avslutar Kristofer Öhman.

Bakgrund.
”Vi har levererat avkoppling, underhållning och inspiration till miljoner läsare sedan 1894. Vår omvärld har förändrats sedan dess och vi utvecklar ständigt nya sätt att engagera, ge upplevelser och tjänster till våra läsare, användare, besökare och följare – både i tryckta och digitala medier såväl som i den fysiska världen”, berättar Kristofer. Aller media är marknadsledande inom populärpress i Sverige, med en marknadsandel på 54 %. Aller har några av Sveriges mest välkända varumärken inom tidskrifter, såsom ELLE, Café, MåBra, Svensk Damtidning, ELLE Decoration, Allers, Hemmets Veckotidning, Hänt i Veckan, Femina och Residence.

Kundreferens

Aller Media AB

Grundat: 
1894
Bilder
Taggar
  • MPS
Fördelar
  • Ännu bättre förutsättningar för vår verksamhet
  • Enkelhet
  • Bra för miljön, bra för ekonomin
  • Minskad pappersförbrukning, ökad effektivitet

Ladda ner

Ladda ner denna referens som pdf

Klicka här